هاردنر رزين اوره فرمالدئيد و انواع آن
 
وبلاگ شخصی محسن سید
این وبلاگ برای معرفی رشته صنایع چوب و کاغذ میباشد و امیدوارم با نظرات خود اینجانب را در بهبود ارایه مطالب همراهی نمایید .

    mohsen seyyed

sanate choobe shomal

 

سخت شدن رزينهاي اوره فرمالدئيد :
در موقع مصرف چسب براي آن كه پليمرشدن يا كندانس شدن ادامه يابد ، بايد ph محلول اسيدي شود ، براي كاهش ph از مواد سخت كننده يا هاردنر استفاده ميشود . 2 نوع هاردنر مورد استفاده قرار ميگيرد:‌
1-هاردنر گرم :
عبارتست از نمك حاصل از يك اسيد قوي و يك باز ضعيف كه قادر است در اثر حرارت پرس تجزيه شود و اسيد آزاد كند و اين اسيد ph را پايين آورده و عمل كندانس شدن را ادمه مي دهد.معروفترين ماده سخت كننده كلريد آمونيوم CLNH4  است كه در اثر حرارت به HCL و NH3 تجزيه مي شود .
همچنين كلريدآمونيوم با فرمالدئيد آزاد چسب تركيب شده و علاوه بر توليد اسيد از طريق توليد ماده اي بنام هگزا متيلن تترا آمين كه هيچ نقشي در چسبندگي ندارد ، فرمالدئيد آزاد چسب را نيز حذف مي كند .گاها با افزودن مقدار كمي از ماده سخت كننده POT LIFE طولاني و رضايت بخشي بدست مي ايد ولي سخت شدن يا گيرايي كامل رزين طولاني مي گردد.
 
2-هاردنر سرد :
اسيدهاي آلي قوي از قبيل اسيد تارتاريك و يا اسيد سيتريك براي دماي اتاق طراحي شده اند و در حين 30 دقيقه تا 1 ساعت محلول را سخت مي كنند . هاردنرهاي سرد يا اسيدي باعث پليمريزاسيون سريع چسب مي گردند. بنابراين در هنگام مصرف بجاي افزودن به چسب بهتر است به سطح چوب آغشته شود تا اتصال خوبي بدست آيد . PH اسيدهاي مذكور در غلظتهاي بالا بين 1 و 2 قرار ميگيرد ؛ پس خطري براي چوب ندارد . اسيدهاي قوي مثل اسيدكلريدريك در حالت خيلي رقيق قابل اطمينان نيست و در غلظت بالا چوب را مورد حمله قرار مي دهد . كمترين حد مجاز حرارت 15 درجه سانتيگراد است .
علاوه بر مواد مذكور در پديده سخت شدن چسب UF موارد ديگري نيز دخالت دارند و آن انجام همزمان دو پديده سخت شدن شيميايي CURING و از دست دادن آب در لايه چسب UF است ، اگر آب به سرعت حذف شود و يا چوب خيلي سريع خشك شود ؛ واكنش سخت شدن بدليل فقدان حلال نميتواند كامل شود .
همچنين به دليل بالابودن مقداررطوبت چوب يا بيشتر بودن آب در مخلوط چسب ،كاهش آب ناچيز باشد؛ در اين حالت پديده سخت شدن چسب به اتمام نميرسد و به جاي يك فيلم و لايه چسبنده ، يك توده از بين رفتني و بدون چسبندگي تشكيل مي گردد.
(اتصال ضعيف ذرات در سطح تخته خرده چوب  )
 
استفاده از پركننده ها :
گاها جهت افزايش غلظت و ويسكوزيته چسب و بهبود خواص چسب به محلول چسب موادي تحت عنوان پركننده اضافه مي گردد
 فيلر  FILLER
در صورتيكه هدف فقط افزايش غلظت و كاهش قيمت چسب باشد .
 اكستندر EXTENDER
اگر بهبود خواص چسب نيز علاوه بر غلظت مدنظر باشد .
 پركننده هاي معروف :
پودر نشاسته (جو، سيب زميني ، گندم و .... )
پودر نارگيل و پودر گردو  ....
فيلر يا اكستندر بودن آنها بستگي به درجه حرارت اعمال شده دارد. اگر فرايند توليد در پرس گرم انجام گيرد ، مواد مذكور ابتدا شكسته مي شوند كه در اين حالت در چسبندگي نقش ايفا مي كنند ، در اين حال EXTENDER   ناميده مي شوند .
اما اگر همين مواد به چسبي كه در فرايند توليد با پرس سرد شركت دارد ، افزوده شود بدليل عدم تاثير در خواص چسبندگي بعنوان FILLER مطرح مي شوند .
فيلرها در هنگام ساخت چسب توسط توليد كننده به چسب اضافه ميشوند ، و تا نسبت 25 %  چسب مصرف مي شوند .   
اكستندرها در هنگام مصرف چسب توسط مصرف كننده به چسب اضافه مي شوند و اغلب در نسبتهاي بالا تا100% و يا بيشتر از مقدار رزين مصرف مي گردند.
توجه : مقدار مصرف مواد غليظ كننده براي چسبهاي فنلي كمتر از 2 % ميباشد و همان خصوصيات مثل افزايش ويسكوزيته را دارد.
از مهمترين مواد مصرفي براي چسبهاي فنلي    اسيد بوريك ، پلي وينيل الكل، متيل سلولز ، پلي اتيلن گليكول ميباشند . 
تذكر : كربوكسي متيل سلولز نيز امروزه براي تغليظ اكثر محلولها استفاده مي شود .
 
 
 
 
 
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:, :: 19:9
MOHSEN SEYYED

درباره وبلاگ


MOHSEN SEYYED
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن سید و آدرس ms56.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 236
بازدید کل : 16513
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1